عایق پلی یورتان (تخته ای، لوله ای، پاششی)

عایق پلی یورتان (Polyurethane insulation) از ایزوسیانات و ترکیب‌های هیدروژن دار ساخته‌شده که وزن بسیار سبکی دارد. انتقال حرارتی این نوع عایق نسبت به عایق‌های مشابه بسیار کمتر می‌باشد. این عایق‌ها با حفظ دما، از هدر رفتن انرژی در ساختمان‌ها جلوگیری شود. برای کسب اطلاعات جامع و کامل در رابطه با عایق پلی یورتان با ادامه مطلب همراه باشید. 

مزایای استفاده از عایق‌پلی یورتان

  • وزن بسیار سبک
  • سرعت نصب بالا
  • کاهش هدر رفت انرژی
  • دوام و مقاومت بسیار بالا
  • جلوگیری از ورود صداهای مزاحم
  • جلوگیری از رشد باکتری و قارچ‌ها
  • مقاومت بالا در برابر اجسام سنگین

مزایای استفاده از عایق پلی یورتان

کاربرد عایق پلی یورتان

این نوع عایق به دلیل نوع ساختاری که دارد توانسته جایگاه مناسبی در صنایع گوناگون داشته باشد. در ادامه‌ی این مقاله به انواع کاربردهای فوم پلی یورتان خواهیم پرداخت.

  • ساختمان‌سازی
  • صنایع کشاورزی و دام
  • صنعت نفت و گاز و پتروشیمی
  • صنعت حمل‌ونقل، صنایع برودتی
  • مانند عایق درب یخچال خانگی و صنعتی

انواع عایق پلی یورتان

در ادامه با انواع این محصول بیشتر آشنا می‌شویم باما همراه باشید:

عایق پلی یورتان تخته ای

مناسب‌ترین ماده موجود در دنیا و صنعت عایق کاری سرد در صنایع گوناگون، عایق‌پلی یورتان تخته ای است.

ویژگی عایق پلی‌یورتان تخته ای

  1. سبک و دارای چگالی کم
  2. واجد ضریب انتقال حرارت کم است
  3. مقاوم در برابر تغییرات ناگهانی دما
  4. مقاومت در برابر فرسایش و خوردگی
  5. ضد باکتری و ضد نفوذ جانوران موذی
  6. مقاومت در برابر رطوبت، اسید و حلال‌ها
  7. قابلیت تغییر چگالی یا دانسیته (از 30 الی 1000 کیلوگرم بر مترمکعب)

معرفی عایق پلی یورتان پاششی

برای استفاده از این نوع عایق لازم است تا سطح کار عاری از هرگونه گردوغبار بوده و پس‌ازآن مخلوط پلی یورتان را توسط دستگاه مخصوص بر روی محل موردنظر می‌پاشند. ضخامت این عایق وابسته به تعداد دفعات پاشیدن این نوع فوم بر روی محل موردنظر می‌باشد. قابل‌ذکر است که به‌طورمعمول ضخامت فوم روی سطح حداکثر 5 سانتی‌متر خواهد بود. فوم پاششی پلی یورتان در دو نوع باز و بسته بوده که نوع باز آن عایق صوتی و نوع بسته آن عایق حرارتی می‌باشد.

هر یک از این عایق‌ها، بسته‌ها به نیازها و کاربردهای خود در ساختمان مزایا و معایبی دارند. عایق پلی‌یورتان پاششی یک نوع عایق مناسبی است که از ترکیب دو نوع مایع ایزوسیانات و پلی یول طی واکنش شیمیایی تشکیل می‌شود. ساختار این ماده حاصل واکنش دادن و ترکیب شدن دو مایع شیمیایی که به‌صورت مایع هستند، به وجود می‌آید؛ که به‌وسیله اسپری بر روی سطوح پاشیده می‌شود.

معرفی عایق پلی یورتان پاششی

مزایای عایق پلی یورتان پاششی

نوع پاششی این عایق به‌عنوان عایق همه‌کاره در بین انواع عایق‌های ساختمان شناخته می‌شود. عایق پلی یورتان پاششی به‌عنوان عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی مزایایی دارد که در ادامه آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم؛ این مزایا عبارت‌اند از:

  • برای شستن آن هیچ نگرانی نداشته باشید. چراکه به بدون هیچ مشکلی می‌توانید آن را شستشو دهید.
  • این عایق، در عین این‌که بعد از پاشش چگالی زیادی پیدا می‌کند، اما می‌توان گفت: ساختار سبکی دارد.
  • پلی یورتان پاششی بعد از پاشش بر روی سطوح، قابلیت چسبندگی بالایی پیداکرده و به‌طور کامل بر روی سطوح می‌چسبد.
  • عایق پاششی انعطاف‌پذیری بالایی دارد و قادر است تمام درزها، شکاف‌ها و ترک‌های موجود بر روی سطوح ساختمان را به‌طور کامل بپوشاند.
  • عایق کاری ساختمان در این روش در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود و می‌توان حجم وسیعی از سطوح ساختمان را در مدت‌زمان کوتاه‌تری عایق کاری کرد.

انواع عایق پلی‌یورتان پاششی

در ادامه با انواع عایق پاششی پلی یورتان آشنا می‌شویم:

فوم پلی یورتان سلول بسته

فوم پلی یورتان سلول بسته

این فوم پلی یورتان سلول بسته، از سلول‌های ریز با دیواره‌های سلولی جامد و نشکن تشکیل‌شده است که شبیه بادکنک‌های باد شده‌ای است که محکم روی‌هم انباشته‌شده‌اند. فوم پلی یورتان بسته چگالی زیادی دارد درواقع پس از پاشیده شدن بر روی سطوح در کوتاه‌ترین زمان 20 الی 30 برابر افزایش حجم پیدا می‌کند. عایق نوع پاششی پس از پاشش بر روی سطوح، از نفوذ هوا و رطوبت به سطح ساختمان جلوگیری می‌کند و ساختمان را به‌طور کامل عایق کاری می‌کند.

عایق پاششی سلول باز

 

عایق پاششی سلول باز

نکته اول اینکه عایق پلی‌یورتان پاششی سلول باز ساختار اسفنجی و توخالی دارد و به دلیل ساختار اسفنجی آن تنها برای عایق کاری صوتی و حرارتی در ساختمان به کار می‌رود. چگالی عایق پاششی سلول باز نسبت به سلول بسته کمتر است و در زمان پاشش حجم آن 50 برابر بیشتر می‌شود. افزایش حجم در عایق پاششی سلول باز به نسبت سلول بسته زیادتر است. از این عایق در دیواره‌های گچی و سیمانی نیز استفاده می‌شود.

سخن پایانی

عایق پلی یورتان به‌عنوان یک عایق همه‌کاره، مناسب‌ترین و بهترین عایق کاری برای ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و ویلاها است. از این عایق به دلیل مزیت‌ها و کار آیی مطلوبی که دارد، در صنایعی همچون حمل‌ونقل، یخچال سازی، پرورش قارچ و… به کار می‌رود.

شرکت ایران عایق با بهره‌گیری از نیروهای متخصص خود، طی سال‌ها فعالیت‌های مداوم و مستمر توانسته بهترین و باکیفیت‌ترین عایق‌های حرارتی، صوتی و رطوبتی را برای مشتریان خود خدمات‌رسانی کند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *