عایق پلی یورتان پاششی

سیستم های پلی یورتان به دلیل خواص عالی یکی از پرکاربردترین مواد برای عایق کاری ساختمان ها محسوب می شوند. عایق پلی یورتان پاششی (Spray polyurethane insulation) یک ماده عایق همه کاره است که در حفره های ساختمان اسپری می شود و در آنجا به سرعت منبسط می شود و همه قسمت های ساختمان را پوشش می دهد.

انواع متفاوتی از پلی یورتان پاششی در سلول بسته و سلول باز موجود است. در ادامه همراه ما باشید تا شما را بیشتر با عایق پلی یورتان پاششی آشنا کنیم: 

معرفی عایق پلی یورتان پاششی

خرید عایق پلی یورتان

هر یک از این عایق ها، بسته ها به نیازها و کاربرد های خود در ساختمان مزایا و معایبی دارند. عایق پلی یورتان پاششی یک نوع عایق مناسبی است که از ترکیب دو نوع مایع ایزوسیانات و پلی یول طی واکنش شیمیایی تشکیل می‌شود.

ساختار این ماده حاصل واکنش دادن و ترکیب شدن دو مایع شیمیایی که به صورت مایع هستند، به وجود می آید. که به وسیله اسپری بر روی سطوح پاشیده می شود.

ساختار به کار رفته در عایق پلی یورتان پاششی

عایق پلی یورتان پس از پاشیده شدن بر روی سطوح حالت منسجم و سفتی پیدا می کند و به این شکل سطوح ساختمان را کاملا پوشش می دهد. سفت و سختی این عایق پس از پاشیده شدن بر روی سطوح، به دلیل ترکیب شیمیایی به کار رفته در آن است.

دو محصول شیمیایی دی ایزوسیانات و پلی یول در حضور کاتالیزورها و فعال کننده های مناسب با هم مخلوط شوند، و در نهایت ساختار پلی یورتان را تشکیل می‌دهند. عایق پلی یورتان پاششی به دلیل کارآیی بالایی که دارد، علاوه بر صنعت ساختمان سازی در صنایعی همچون: پرورش قارچ، حمل و نقل، نفت و گاز و یخچال سازی نیز به کار می‌رود.

مزایای عایق پلی یورتان پاششی

نوع پاششی این عایق به عنوان عایق همه کاره در بین انواع عایق های ساختمان شناخته می شود. این عایق به عنوان عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی مزایایی دارد که در ادامه آنها را برای شما بیان می کنیم؛ این مزایا عبارت اند از:

  • پلی یورتان پاششی بعد از پاشش بر روی سطوح، قابلیت چسبندگی بالایی پیدا کرده و به طور کامل بر روی سطوح می چسبد.
  • عایق کاری ساختمان در این روش در زمان کوتاه تری انجام می شود و می توان حجم وسیعی از سطوح ساختمان را در مدت زمان کوتاه تری عایق کاری کرد.
  • عایق پاششی انعطاف پذیری بالایی دارد و قادر است تمام درزها، شکاف ها و ترک های موجود بر روی سطوح ساختمان را به طور کامل بپوشاند.
  • برای شستن آن هیچ نگرانی نداشته باشید. چرا که به بدون هیچ مشکلی می توانید آن را شستشو دهید.
  • عایق پلی یورتان پاششی در عین این که بعد از پاشش چگالی زیادی پیدا می کند، اما می توان گفت: ساختار سبکی دارد.

 انواع عایق پلی یورتان پاششی

 انواع عایق پلی یورتان پاششی

در ادامه با انواع عایق پاششی پلی یورتان آشنا می‌شوید:

فوم پلی یورتان سلول بسته

  • فوم پلی یورتان سلول بسته، از سلول های ریز با دیواره های سلولی جامد و نشکن تشکیل شده است که شبیه بادکنک های باد شده‌ای است که محکم روی هم انباشته شده‌اند.
  • فوم پلی یورتان بسته چگالی زیادی دارد در واقع پس از پاشیده شدن بر روی سطوح در کوتاه ترین زمان 20 الی 30 برابر افزایش حجم پیدا می کند.
  • عایق نوع پاششی پس از پاشش بر روی سطوح، از نفوذ هوا و رطوبت به سطح ساختمان جلوگیری می کند و ساختمان را به طور کامل عایق کاری می کند.

عایق پاششی سلول باز

  • نکته اول اینکه عایق پاششی سلول باز ساختار اسفنجی و توخالی دارد و به دلیل ساختار اسفنجی آن تنها برای عایق کاری صوتی و حرارتی در ساختمان به کار می رود.
  • چگالی عایق پاششی سلول باز نسبت به سلول بسته کمتر است و در زمان پاشش حجم آن 50 برابر بیشتر می شود.
  • افزایش حجم در عایق پاششی سلول باز به نسبت سلول بسته زیادتر است. از این عایق در دیواره های گچی و سیمانی نیز استفاده می شود.

چگونگی  اجرای عایق پلی یورتان پاششی

چگونگی  اجرای عایق پلی یورتان پاششی

همان طور که در متن بالا گفته شد؛ پلی یورتان پاششی از ترکیب دو مایع ایزوسیانات و پلی یول طی واکنش شیمیایی تشکیل می شود. این دو مایع توسط تفنگ مخلوط ساز به خوبی با هم ترکیب می شوند تا ساختار پلی یورتان را تشکیل دهند.

در زمان پاشش پلی یورتان پاششی بر روی سطوح، حجم آن به طور قابل توجهی چندین برابر می شود و در ضمن چگالی این مواد نیز افزایش می یابد.

با افزایش حجم پلی یورتان در زمان پاشش همه سطوح ساختمان به خوبی پوشش داده می شود. ساختار منسجم و سخت پلی یورتان پاششی بعد از پاشیدن درزها و ترک های روی ساختمان را به طور کامل عایق بندی می کند.

برای عایق کاری ساختمان با استفاده از پلی یورتان پاششی، باید از افراد متخصص کمک بگیرید. به این دلیل که پاشش پلی یورتان در همه سطوح ساختمان، نیاز به دقت و مهارت دارد.

در زمان پاشش پلی یورتان گازهای سمی و خطرناکی از آن ساطع می شود که سلامت شما را به طور جدی به خطر می اندازد. برای محافظت از گازهای سمی و خطرناک در زمان پاشش پلی یورتان بهتر است نصب این عایق را به افراد متخصص بسپارید.

سخن پایانی

عایق پلی اورتان پاششی (Spray polyurethane insulation) به عنوان یک عایق همه کاره، مناسب ترین و بهترین عایق کاری برای ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و ویلاها است. از این عایق به دلیل مزیت ها و کارآیی مطلوبی که دارد، در صنایعی همچون حمل و نقل، یخچال سازی، پرورش قارچ  و… به کار می رود.

شرکت ایران عایق با بهره گیری از نیروهای متخصص خود، طی سال ها فعالیت های مداوم و مستمر توانسته بهترین و با کیفیت ترین عایق های حرارتی، صوتی و رطوبتی را برای مشتریان خود خدمات رسانی کند.

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *