عایق پشم شیشه

عایق پشم شیشه (Glass wool insulation) به دلیل مزایای بی‌شماری که دارد از گذشته تا امروز بسیار پرکاربرد بوده است و یکی از قدیمی ترین انواع عایق به شمار می‌رود. از نوع حرارتی و صوتی میباشد، گاز سمی تولید نمی‌کند و آتش سوزی را گسترش نمی‌دهد.

در ادامه تعریف و نحوه تولید مواد تشکیل دهنده کاربرد و مزایای عایق پشم شیشه بیشتر آشنا خواهید شد.

عایق پشم شیشه چیست؟ (Glass wool insulation)

عایق پشم شیشه چیست؟

پشم از ترکیب شیشه طبیعی و بازیافتی که در دمای 1450 درجه سانتی‌گراد به الیاف تبدیل‌شده، ساخته می‌شود. ضخامت این الیاف بین 6 تا 7 میکرون است که در تولید پشم شیشه در ترکیب بافته می‌شود.

این تافت شدن الیاف باعث ایجاد میلیون‌ها سوراخ (حفره‌های هوا) در پشم شیشه می‌شود که می‌توان گفت ماهیت عایق پشم شیشه با نگه‌داشتن هوا در آن است.

مواد اولیه پشم شیشه

می‌توان گفت پشم شیشه نوعی عایق طبیعی است چرا که مواد اولیه آن شیشه و سیلیس می‌باشد. با این حال خوب است بدانید هرچه خلوص مواد اولیه بیشتر باشد؛ کیفیت الیاف پشم شیشه نیز به مراتب بهتر خواهد بود. مواد اولیه و درصد ترکیب آن‌ها عبارت‌اند از:

  • 3 درصد باماریم
  • 7 درصد براکس 
  • 40 درصد سیلیس
  • 11 درصد دولومیت
  • 12 درصد فلدسپات
  • 4 درصد سنگ آهک
  • 18 درصد کربنات سدیم
  • 1 درصد سولفات سدیم

مراحل تولید پشم شیشه

بد نیست بدانیم که پشم شیشه با وزن سبک و انعطاف‌پذیری بالا یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین عایق‌های حرارتی و صوتی در دنیای عایق ها می‌باشد که باعث کاهش 20 تا 30 درصدی مصرف در کف و دیوارهای خارجی می‌شود. پشم شیشه در انواع رول (پتو)، پانل (پانل) و لوله تولید و به بازار عرضه می‌شود.

مراحل تولید پشم شیشه (Glass wool production steps)

در مرحله اول تولید پشم شیشه ابتدا مواد اولیه شامل خاکستر سودا، سنگ آهک و شیشه های بازیافت شده را با هم ترکیب می‌کنند. سپس بعد از گرفتن ناخالصی مواد آن‌ها به اسکات فرستاده می‌شود. به حد فاصل خروجی کوره تا محل خروج شیشه مذاب اسکات می‌گویند. اسکات به گونه‌ای طراحی شده است که حرکت شیشه در آن روان است.

اسکات مکعب مستطیلی سربسته است که جنس آن از آجر نسوز CAZ است. بعد از ترکیب مواد به کوره الکتریکی فرستاده می‌شود و در دمای 1400 درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود. بعد از آن مواد مذاب به محیط الیاف سازی منتقل می‌شود. به دلیل تغییرات دمایی الیاف از مواد جدا می‌شود.

الیاف هنوز خام است و باید عمل آوری شود. در مرحله بعد الیاف با مواد رزین به هم چسبیده می‌شوند سپس به کوره با دمای 250 درجه سانتی‌گراد منتقل شده و مقاومت و سختی مناسب را پیدا می‌کند. در نهایت بعد از مرحله عمل آوری برش داده می‌شود و به وسیله دستگاه پرس به صورت لوله ای و پتویی درمی‌آید.

نکات مهم برای خرید عایق پشم شیشه

از مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید پشم شیشه باید به آن توجه کرد مشخصات فنی است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • ضخامت: یکی از عوامل مهمی که در جلوگیری از انتقال حرارت و آلودگی صوتی تأثیرگذار است ضخامت پشم شیشه است که در ضخامت های مختلف 50 تا 252 میلی متر موجود است.
  • دانسیته: این معیار بر اساس وزن یک متر مکعب از آن است و معمولاً دانسیته 8 تا 100 آن در بازار موجود است.(معمولا در بیشتر مواقع دانیسته 10 الی 12 کفایت می کند)
  • نوع لفاف یا پوشش: برای جلوگیری از نفوذ رطوبت در پشم شیشه نوعی پوشش به کار می‌رود که معمولاً به صورت فویل آلومینیومی، بافت سیاه شیشه ای و یا الیاف پارچه ای شیشه ای است.

نکات مهم برای خرید عایق پشم شیشه

مزایای استفاده از عایق پشم شیشه

با توجه به نوع ساختار و الیافی که عایق پشم شیشه دارد دارای خصوصیات بسیاری را دارا است. این عایق دارای چگالی و دانسیته مختلف است که می‌توانید هر کدام را که مورد نیاز است تهیه کنید. این نوع از عایق دارای پوشش های مختلفی است که هر کدام مزایا و کاربرد خاصی دارد.

عایق پشم شیشه باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود و در محیط تعادل، هم برای گرمایش و هم سرمایش ایجاد می‌کند که این کار از اتلاف انرژی جلوگیری خواهد کرد. همچنین این عایق به نوعی یک عایق کند سوز است به طوری که هیچ تأثیری در گسترش آتش ایجاد نمی‌کند. تحمل دمایی پشم شیشه تا دمای 550 درجه سانتی‌گراد است.

بازده دمایی عایق پشم شیشه از منفی 95 درجه سانتی‌گراد تا صد بیست درجه سانتی گرد می‌باشد. علاوه بر این‌ها وزن این نوع از عایق بسیار کم است و نصب آن به آسانی امکان‌پذیر می‌باشد. به صورت تیتر وار مزایای زیر را می توان برای انها برشمرد:

  • سهولت جابجایی و حمل‌ونقل
  • سهولت برش، چکش‌خواری و نصب آسان
  • مقاوم در برابر رشد باکتری‌ها، قارچ‌ها و حشرات
  • یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین عایق‌های دنیا
  • دوام کیفیت و حفظ عملکرد در طول سالهای بهره‌برداری
  • پشم شیشه رسانا نیست و از انتقال گرما و سرما جلوگیری می‌کند و به‌عنوان عایق حرارتی عمل می‌کند.
  • پشم شیشه سرطان‌زا نیست، طبق طبقه‌بندی سازمان بهداشت جهانی، پشم شیشه به‌عنوان غیر سرطان‌زا طبقه‌بندی می‌شود.
  • پشم شیشه نسوز یا پشم شیشه نسوز است یعنی قابلیت اشتعال ندارد. البته این خاصیت صرف‌نظر از روکش فویل یا روکش کاغذی متصل به آن است.
  • پشم شیشه عایق صوتی خوبی است، اگر از پشم شیشه به‌درستی در پوسته بیرونی ساختمان استفاده شود می‌توان به 54 دسی‌بل کاهش صدا دست‌یافت و پشم شیشه بهترین عایق صدا است.
  • در نظر بگیرید که پشم شیشه بهترین عایق حرارتی است، اگر پوسته بیرونی ساختمان با پشم شیشه عایق حرارتی شود 57 درصد در انرژی سرمایشی و گرمایشی صرفه‌جویی می‌شود. 

کاربرد عایق پشم شیشه

کاربرد عایق پشم شیشه

با توجه به مواد تشکیل دهنده و ساختار پشم شیشه عایق حرارتی و صوتی بسیار خوبی است. از این رو به عنوان عایق دیوار حفره، در کاشی های سقف، در دیوار پرده، در مجرای لوله کشی، به عنوان عایق صوتی و حرارتی و همچنین برای ساخت مخازن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فقط هنگام نصب آن باید دقت کرد که فشرده نشود و پس از نصب همان ضخامت اولیه را داشته باشد. این الیاف باید کاملاً خشک نگه داشته شوند زیرا در صورت جذب رطوبت کارایی خود را از دست خواهد داد. همچنین برای نصب آن باید دقت زیادی شود و فاصله ایمنی با فن های خروجی و حباب های لامپ و سرپیچ‌ها ایجاد شود.

کاربرد عایق پشم شیشه

پشم شیشه معمولاً به‌طور گسترده در پروژه‌ها و ساختمان‌ها در دمای بین -50 تا +250 درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود و به دیگر بیان به صورت تیتر وار کاربردهای آن شامل موارد زیر است:

  • جلوگیری از یخ‌زدگی بتن
  • پشم شیشه برای اجاق‌گاز
  • پشم شیشه دور لوله اگزوز
  • پشم شیشه برای عایق صدا
  • پشم شیشه برای عایق حرارتی
  • پشم شیشه برای اطراف لوله بخاری
  • پشم شیشه برای کانال‌ها ولوله‌های برق
  • پشم شیشه برای زیر سقف اتاق زیرشیروانی
  • پشم شیشه برای عایق کاری کانال‌های صنعتی و ساختمانی

انواع عایق پشم شیشه

انواع عایق پشم شیشه

  • نوع اول پشم شیشه پانل یا پشم شیشه تخته یا پشم شیشه ورق
  • پشم شیشه عایق لوله پیش‌ساخته یا پشم شیشه لوله ای
  • مدل سوم پشم شیشه حجیم یا پشم شیشه بدون رزین یا پشم شیشه سفید
  • پشم شیشه نورد شده یا پشم شیشه لحافی یا پشم شیشه فویل شده

پشم شیشه نورد

پتوهای پشم شیشه به‌صورت پتو به طول 10 متر، 15 متر و 20 متر، عرض 1.2 بدون روکش و باروکش فویل آلومینیومی و کاغذ کرافت در تراکم 12 تا 24 کیلوگرم بر مترمکعب با ضریب هدایت حرارتی 0.036 به 0.043 و ضریب جذب صوت 0.5 تا 0.7 ارائه‌شده است.

پشم شیشه پانل

محصول پشم شیشه ورق به‌صورت تخته با عرض استاندارد 0.6 متر و طول 1.2 متر و البته در ابعاد سفارشی بدون روکش و باروکش فویل آلومینیومی و کاغذ کرافت در تراکم 36 تا 110 کیلوگرم بر مترمکعب با ترمال ضریب 0.029 تا 0.039 و ضریب جذب صدا 0.6 تا 0.9 ارائه‌شده است.

پشم شیشه عایق لوله پیش‌ساخته

این محصول پشم شیشه لوله ای به قطر 1 متر یا 1.2 متر از 0.5 اینچ تا 24 اینچ در ضخامت از 2.5 سانتی متر تا 10 سانتی متر باروکش آلومینیوم و روکش کاغذ کرافت یا بدون پوشش با ضریب هدایت حرارتی 0.029 تا 0.035 و ضریب جذب صوت 06. به عرض 0.9 خواهد بود

قیمت پشم شیشه

قیمت پشم شیشه متأثر از قیمت روکش و الیاف پشم شیشه است. به‌طوری که کارخانجات تولیدی در ابتدای هرسال قیمت الیاف خود را با توجه به تورم مشخص‌شده اعلام می‌کنند و معمولاً تا پایان سال اگر اتفاق خاصی نیفتد، قیمت ثابت می‌شود؛ اما قیمت روکش پشم شیشه که ممکن است فویل یا کاغذ باشد در طول سال با تغییرات مختلفی همراه است که البته در قیمت تمام محصولات پشم شیشه بسیار ناچیز است و تأثیر چندانی در محصول نهایی ندارد.

معمولاً دو کارخانه تولید پشم شیشه بر روی قیمت محصولات توافق می‌کنند و قیمت یکسانی را برای فروش محصولات خود تعیین می‌کنند

ضخامت پشم شیشه

پشم شیشه در ضخامت‌های 1 اینچ، 2 اینچ و 4 اینچ موجود است اما طبق دستور سازمان استاندارد فقط ضخامت 2 اینچ یا 5 سانتی متر به بالا برای مصرف در داخل کشور مجاز است.

صادرات پشم شیشه

برای صادرات پشم شیشه می‌توان پشم شیشه را باضخامت کم و تراکم کم صادر کرد که علاوه بر پلمپ رایگان وسایل حمل‌ونقل توسط شرکت 9 درصد ارزش‌افزوده را نیز از بین می‌برد. قیمت محصولات پشم شیشه و خرید پشم شیشه تنها با واریز به‌حساب های ارزی امکان‌پذیر است.

عوامل مؤثر بر قیمت عایق پشم شیشه

عوامل مؤثر بر قیمت عایق پشم شیشه

از مهم‌ترین شاخصه‌هایی که یک عایق باید داشته باشد میزان مقاومت حرارتی عایق باید مطلوب باشد. معیارهایی چون قدرت عدم تغییر و تخریب در برابر آتش از عوامل قیمت گذاری انواع عایق نیز محسوب می‌شود. به طوری که هر چه مقاومت حرارتی عایق پشم شیشه بیشتر باشد میزان هدرفت انرژی کمتر خواهد بود و در نتیجه قیمت این نوع از عایق نیز گران‌تر می‌باشد.

پس توجه مقاومت حرارتی این نوع از عایق از ضخامت آن مهم‌تر است. این در حالی است که اگر شما عایقی با مقاومت بالا و باکیفیت خریداری کنید شاید برای یک بار هزینه زیادی بپردازید ولی از سایر هزینه های جانبی دیگر به شدت کاسته خواهد شد.

در حال حاضر ما در فروشگاه اینترنتی ایران عایق انواع عایق‌های ساختمانی از جمله عایق پشم سنگ و عایق پشم شیشه را با بهترین کیفیت و قیمت بسیار مناسب ارائه می‌دهیم.

تفاوت عایق پشم شیشه با عایق پشم سنگ چیست؟

عایق پشم شیشه

عایق پشم سنگ

ترکیب موادعبارت است از الیاف شیشهیی که از جوش کردن و ذوب کردن شیشه تولید می‌شود. الیاف شیشهی پشم شیشه عموماً از سیلیسیم و شیشه تشکیل شده‌اند.
مقاومت حرارتیدارای مقاومت حرارتی بالا است و می‌تواند در دماهای بالا (معمولاً تا ۷۵۰ درجه سانتیگراد) مانند سیستم‌های حرارتی صنعتی استفاده شود.
مقاومت شیمیاییدارای مقاومت شیمیایی مطلوبی است و مقاوم در برابر بیشتر مواد شیمیایی استفاده شده در ساختمان.
قابلیت عایق‌بندی حرارتیدارای قابلیت عایق‌بندی حرارتی بالاست و می‌تواند به خوبی از انتقال حرارت جلوگیری کند.
قابلیت عایق‌بندی صوتیدارای قابلیت عایق‌بندی صوتی بسیار خوبی است و می‌تواند به طور مؤثری نویزها را جذب و کاهش دهد.
مقاومت به رطوبتدارای مقاومت خوبی در برابر رطوبت و آب است و می‌تواند به خوبی از مشکلات نمیکروبی و قارچی جلوگیری کند.

توجه داشته باشید که این تفاوت‌ها معمولاً برای محصولات استاندارد در بازار عمومی صدق می‌کند. هر برند و تولیدکننده ممکن است خصوصیات خاص و منحصربفردی را در محصولات خود داشته باشد. بنابراین، برای اطلاعات دقیقتر، توصیه می‌شود مشخصات فنی تولیدکننده را مورد بررسی قرار دهید.

سخن پایانی

با توجه به این که عایق پشم شیشه خصوصیات فراوانی دارد از سال های پیش در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است باید حتماً این محصول را از فروشندگان معتبر تهیه کنید. زیرا هر چه کیفیت آن بیشتر باشد مقاومت آن بیشتر خواهد بود در نتیجه کارایی آن نیز به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *